החלפת צמת חוטים פנימית בדיפנדר TD5/מאת יערה בר לב
דיאגנוסה: האמת היא שזה מאוד פשוט, צמת החשמל הפנימית מחוברת עם קונקטור לצמה הראשית בפינה השמאלית הקרובה של המנוע, לאחר ניתוק הקונקטור קל מאוד לראות אם יש בו שמן מנוע (הנוזל השחור הזה שלא צריך להיות שם).
המשך הבדיקה: כדי לראות עד לאן הגיע השמן, יש לפתוח את הכיסוי שמתחת למושב הנוסע הקידמי, לנתק את הקונקטור האדום ולראות האם גם לשם מגיע השמן, וחמור מכל, למחשב ארבעה חורים למטה, אם גם מהם יוצא שמן אנחנו בבעיה קצת יותר רצינית (לא בהכרח). הבעיה: השמן שנכנס לקונקטורים בעצם מבודד את המגעים, "משגע את המחשב", מונע מאחד או יותר מהאינג'טורים לפעול, וגורם (אצלי לפחות) לכך שבגלל חוסר לחץ גם הטורבו לא נכנס לפעולה מאותו רגע. הפתרון: דבר ראשון, מחירים: צמה פנימית עולה כמה מאות שקלים אצל ג'קי מאוטו מיני, אין לי מושג כמה במזרח או אצל סוחרים אחרים. באותה הזדמנות כבר כדאי לקנות עוד לפני שפותחים גם אטם חדש למכסה שסתומים, יהיה חבל לגלות אחרי שפתחנו שצריך אטם ואין המחיר בסך הכל כמה עשרות שקלים עד מאתיים ש"ח למקורית במזרח, ומקסימום שיהיה במחסן חלפים הפרטי. צמה חיצונית (צמה ראשית) כבר עולה סדר גודל של כמה אלפי שקלים, ומחשב חליפי אפשר להשיג באלפיים ו... ומעלה, תלוי ביום ותלוי ממי.
1. דבר ראשון, ניתוק המצבר מהרכב, ניתוק הקונקטורים בין הצמה הפנימית לחיצונית ובין החיצונית למחשב (החיבור האדום). 2. פתיחת מכסה שסתומים, לצורך כך יש לנתק את צינור הנשם ממכסה בית השסתומים, ולפתוח 13 ברגים, שימו לב לברגים יש כוסיות עם גומי, יש לשמור עליהם מכל משמר, הם חשובים ועלולים ליפול אם לא שמים לב. 3. להרים את מכסה השסתומים, להניח בצד במקום לא מלוכלך.
4. ניתוק הקונקטורים מהאינג'קטורים, לכל קונקטור יש מעין חוט ברזל, יש ללחוץ אותו פנימה והקונקטור נשלף בקלות. לבסוף יש לשלוף את הקונקטור שנמצא בפינה השמאלית הקרובה (זה שמתחבר לצמה ראשית) לכיוון מעלה וזהו הסתיים השלב הראשון.
5. אפשר לקחת ספרי מגעים, אפשר ספרי ניקוי שומן, ואני מצאתי שהכי נוח לחץ אוויר עם קומפרסור טוב, זה הכי יעיל, להתחיל לנקות את הקוקטור מצד הצמה הראשית, את הקונקטור האדום (של המחשב), ואם נוזל שמן מהמחשב לפתוח אותו (ביט כוכב עם חור באמצע, שכחתי את הגודל) ולנקות טוב טוב את שאריות השמן, להשקיע בזה כמה שאפשר, ואז עוד קצת, לא יזיק.
6. לסגור את המחשב ולהחזיר למקום (אם היה צורך להוציא).
7. אחרי שהכל נקי, לשים את הצמה החדשה, לשמוע קליק בכל אחד מהקונקטורים לאינג'קטורים, להכניס את הקונקטור הראשי למקום היעודי.
8. לסגור את מכסה השסתומים, כדאי קודם לנקות את הדפנות, לדאוג שהאטם יהיה תקין, ואם יש חדש אז מצוין, כדי לעזור לתפוס את האטם החדש למקום, יש להשתמש בכוסיות של הברגים, כל כוסית כזו תופסת את האטם במקומה, כשתהפכו את המכסה בשביל להניח אותו על המנוע האטם ישאר צמוד למכסה ולא יפול.
9. הנחת המכסה אינה בקו ישר, יש להניח את המכסה מצד שמאל (מסתכלים על הרכב פתוח מולנו) אם תסתכלו על המכסה פתוח תראו שיש ברזלים שלא יאפשרו לכם את ההנחה שלו בקו ישר, לא להילחם איתם!!!
10. חיבור כל הקונקטרים, לאחר חיבור הקונקטרים חיבור המצבר.... ובהצלחה. תקלות: א. אצלי הקונקטור של הצמה פנימית/חיצונית היה דפוק, אבא של אישתי שהוא חשמלאי רכב סידר קונקטור חדש מאפוקסי, בצורה הרבה יותר אטומה מהקונקטור הישן, אבל אם אין צורך אז חבל על המאמץ, הפתרון האחר שאנשים מצאו לי היה להחליף את הצמה החיצונית (כמו שאמרתי אלפי שקלים) ולא התחשק לי לשלם כל כך הרבה. ב. רכב לא מניע, לנסות לנתק את המצבר לתת למחשב להתאפס ולנסות שוב, אם זה עדיין לא עובד, ייתכן שהשמן כבר גרם לנזקים גם בצמה הראשית ובמחשב.
הכתבה נכתבה ע"י יערה בר לב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה